Katabolisme en Anabolisme

(Update)

Katabolisme en anabolisme zijn de processen die ervoor zorgen dat je respectievelijk afvalt of juist toeneemt in massa. Bij katabolisme worden grote, complexe moleculen zoals vetten en proteïnen(polymeren) afgebroken in kleinere, eenvoudige moleculen (monomeren). Bij dit proces komt energie vrij (o.a. ATP) en warmte. Bij anabolisme gebeurt het tegenovergestelde. Als je spiercellen beschadigt door zwaar te trainen, zal het lichaam deze willen herstellen. De overcompensatie die hierbij leidt tot toename in spiervolume en/of -massa en heet (myofibrillaire) hypertrofie. Hiervoor wordt juist energie gebruikt om aminozuren om te zetten naar proteïnen.

Als bodybuilder probeer je steeds de balans te vinden tussen beide processen. Tijdens de zogenaamde bulkfase waarin je vooral gericht bent op zoveel mogelijk spiermassa zal je proberen de katabole staat zoveel mogelijk te vermijden omdat ook spiercellen hiervoor kunnen worden afgebroken. Daarom heeft het vaak geen zin om te lang te trainen. Je voedingstoffen uit voeding zijn op zodat je lichaam je spiereiwitten afbreekt in aminozuren om je van energie te voorzien om je spieren in massa te laten groeien. Dit is als het van onderen afbreken van een toren om er boven een verdieping op te bouwen en werkt natuurlijk niet.  Tijdens de zogenaamde cutfase, waarin je gericht bent op het verlies van zoveel mogelijk lichaamsvet, is dit juist het proces dat ervoor zorgt dat dit lukt. Door een opzettelijk tekort aan calorieën wordt je lichaam gedwongen o.a. vet af te breken om zo voor energie te zorgen. Omdat beide processen zowel tegenovergestelde als ongewilde effecten hebben (extra vet wanneer je voor meer spiermassa gaat en verlies van spiermassa wanneer je voor vetverlies gaat) is het heel belangrijk om precies te weten hoeveel calorieën je moet eten om te weten in welk proces dit je lichaam brengt, maar ook met welke voedingsstoffen je op dit aantal calorieën uitkomt.

Voor toename in spiermassa en -kracht is het dus van belang je lichaam continu van de benodigde voedingstoffen te voorzien die zowel nodig zijn voor het bouwen en herstellen van cellen als voor (de energie voor) alle activiteiten die je lichaam moet verrichten. Hierbij geldt wel dat alle overbodige, niet gebruikte, voedingsstoffen kunnen worden omgezet naar en opgeslagen als vet. Het is om die reden belangrijk om te weten welke voedingstoffen nodig zijn voor beide processen. Zo worden sommige (eenvoudige) koolhydraten heel snel opgenomen en verwerkt waardoor de energie beschikbaar komt, terwijl dit voor andere koolhydraten (complexe) veel langer duurt. Heel veel snelle koolhydraten voor het slapen eten, zorgt ervoor dat de energie die dan ‘s nachts vrijkomt niet benut wordt en omgezet kan worden in lichaamsvet, wat je als de energievoorraadkamer van je lichaam kan zien. Omgekeerd heb je voor en na een intensieve training juist direct energie nodig. Als je hiervoor trage koolhydraten gebruikt, kan je lichaam tijdens de training energie tekort komen omdat alle energie uit de trage koolhydraten nog niet beschikbaar is. Als reactie kan je lichaam dan overslaan naar de katabole fase om sneller energie beschikbaar te stellen. Eenzelfde hoeveelheid calorieën kan door verschillen in de soort voedingsstoffen en timing van de maaltijden zowel tot katabolisme als anabolisme leiden.

De stofwisseling is dus een constant proces dat zorgt voor twee schijnbaar tegengestelde functies: anabolisme dat energie voor de te creëren moleculen gebruikt en katabolisme dat  moleculen afbreekt om energie te creëren.  Weten hoe ze werken zorgt ervoor dat je ze voor je kunt laten werken of het nu is voor extra massa of juist om af te vallen.

Origineel: 17-03-2011

Update: 18-04-2012

You may also like...

1 Response

  1. zeer interessant, bedankt




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Mogelijk ook nog interessant:close